2018

Nieuws

De Société Académique Arts-Sciences-Lettres heeft mij de zilveren legpenning toegekend voor mijn jarenlange activiteiten met betrekking tot de Franse muziek en literatuur.
De penning wordt in Parijs, in de Opéra,  uitgereikt op zaterdag 2 juni 2018.
Op zaterdag 29 september zal rond deze Franse waardering om 15.30u een feestelijke- muzikale- bijeenkomst worden gehouden in en om de monumentale Sint-Petruskerk te Hilvarenbeek.
Mijn collega Ad van Sleuwen, organist van de kerk is eveneens gelauwerd. Hij zal een klein recital verzorgen op het prachtige van Hirtum-orgel.
 
Car ta voix est douce
 
Onlangs werd in het  Amsterdamse orgelpark de CD Car ta voix est douce gepresenteerd.
De CD is gemaakt onder auspiciën van www.stichtingarchipel.com
Naast het gelijknamige Hoogliedmotet en de Franse Psaumes 121 en 122 is een nieuwe Franse Psaume toegevoegd: Les cieux racontent la gloire de Dieu, Psaume XIX.
Ik ben erg gelukkig met de hoogst-inspirerende medewerkenden: de accordeonist Vincent van Amsterdam, het kamerkoor Amsemble en zijn dirigent Benjamin Bakker, die in de Psaume XIX een prachtige voorzangersrol vervult.
De CD kwam tot stand met behulp van crowdfunding, kost tien euro en is verkrijgbaar bij www.donemus.nl en www.daanmanneke.nl
Op mijn site www.daanmanneke.nl is informatie te vinden onder de rubriek discografie.

Nieuwe CD: Car ta voix est douce

In het Oude Testament van de Bijbel - min of meer samenvallend met de Hebreeuwse Bijbel Tenach- staan onder meer drie grote liederencycli.
Het zijn de Psalmen, het Hooglied en de Klaagliederen van Jeremia.
Deze voor-christelijke poëzie is sedert eeuwen tot op de dag van vandaag een bron van inspiratie voor kunstenaars uit tal van disciplines.
Werelderfgoed, gekenmerkt door een universele uitstraling met een unieke, tijdloze zeggingskracht.
 
De titel van deze CD - Car ta voix est douce - is ontleend aan een tekst uit het derde motet van mijn gelijknamige Hooglied-compositie. 

[Deze compositie voor koor en accordeon werd in 2015 geschreven voor de Domcantorij en dirigent Remco de Graas en is opgedragen aan mijn vrouw Ina.]
 
De oorspronkelijke titel van het Bijbelboek Hooglied luidt in het Hebreeuws Shir-HaShirim; Lied der Liederen.
Deze benaming is in christelijke vertalingen overgenomen: Canticum Canticorum, Cantique des Cantiques, Song of Songs, Hohes Lied.
Deze wonderbaarlijke, verfijnde, profane liefdespoëzie kreeg in de Joodse traditie al vroeg een mystiek-spirituele dimensie.
 
In 1962 schreef ik mijn eerste psalm-compositie,  het motet ‘Je lève mes yeux sur les montagnes’: Psaume 121.
In de volgende decennia heb ik regelmatig nieuwe psalmcomposities gecomponeerd.
In opdracht  van het kamerkoor Amsemble en dirigent-zanger Benjamin Bakker voegde ik in 2018 een nieuwe bijdrage toe aan mijn psalmen-oeuvre:  Psaume 19.
Deze uitbundige Psalm is een lofzang op de wijsheid van de Schepper en de glorie van de Natuur.
De  gebruikte metaforen zijn van een bedwelmende schoonheid en verbeeldingskracht.
 
Tijdens een koorrepetitie hoorde ik Benjamin Bakker eens een frase prachtig en uitnodigend voorzingen.
Ik zei tegen het koor dat ze die frase eigenlijk maar op die manier moesten nazingen.
Die opmerking bleef bij mij ‘doorzingen’ en ik stelde naderhand aan Benjamin voor een nieuwe psalm voor koor én bariton te schrijven.
En zo ontstond Psaume XIX: ‘Voor de Opperzangmeester. Een psalm van David.’
Van harte draag ik deze compositie op aan het kamerkoor Amsemble en zijn ‘Opperzangmeester’. 
 
Sedert enkele jaren werk ik samen met de tovenaar-accordeonspeler Vincent van Amsterdam.
Hij bewerkte - en speelde - op mijn verzoek twee stukken voor zijn instrument, Trois Petites Symphonies [1967] en Tombeau pour Ton de Leeuw [1996]
Deze werken zijn oorspronkelijk geschreven voor respectievelijk orgel en violoncello [gamba].
Op de CD vervult hij naast deze solistische bijdragen tevens de rol van een ‘concertante’ continuo-speler.
 
Aansluitend op het genoemde Tombeau pour Ton de Leeuw [1926-1996] klinkt het madrigaal ‘Egidius waer bestu bleven’, oorspronkelijk geschreven voor het Egidiuskwartet.
De uitvoering op deze CD is de vijfstemmige versie voor gemengd koor gearrangeerd door Rens Tienstra met een colla parte accordeon-begeleiding. 
 
Mijn hele oeuvre wordt eigenlijk bepaald door het fenomeen  ruimte.
Behalve de fysieke ruimte, de plaats waar een muziekstuk klinkt, is mijn werk ook ruimtelijk qua inhoud.
Ik noem de veelsoortige, niet consistente vormen, verschillende muzikale talen, archipel-achtige eilandvorming en hybride karakters.
Metaforen die mij inspireren zijn bijvoorbeeld ruw-glad, vertoeven, naderen-verdwijnen, uiteenvallen-bundelen, verloop van tijd.
 
De complete CD kan beluisterd worden als zo’n archipel-vorm waarin de eilanden zichzelf zijn en hun eigen leven leiden.
Anderzijds kunnen ze elkaar beïnvloeden zodat er mengvormen ontstaan met nieuwe eigenschappen.
 
De gehele CD kan als een doorlopend ‘archipel-concert’ worden beluisterd.
Presentatie-concerten op 7, 14 en 15 april 2018, zie agenda

Masterclass Daan Manneke

affiche masterclass Daan Manneke

Crowdfunding: Oeuvre CD Daan Manneke

Voordekunst
Draag bij aan de nieuwe Oeuvre CD van Daan Manneke!

Op de CD bundelt het koor Amsemble onder leiding van Benjamin Bakker zijn kracht met accordeonist Vincent van Amsterdam. Zij voeren in deze unieke samenstelling werken uit van Daan Manneke, muziek die wordt gekarakteriseerd door een grote openheid en ruimtelijkheid, een geweldige flow met altijd een natuurlijke adem. Tegelijkertijd heeft de muziek altijd een grote urgentie in zich en hebben alle klanken richting en pulsgevoel, waardoor de CD Car ta Voix in één adem te beluisteren is.

Klik hier voor meer informatie.